AcasăEroii României moderneEroi uitațiMarii români de la Comedia Franceză: Maria Ventura și Eduard de Max

Marii români de la Comedia Franceză: Maria Ventura și Eduard de Max

Maria Ventura s-a născut pe 13 iulie 1886, fiind fiica actriței de origine evreiască Lea Fanșeta Vermont (Grünberg) și a scriitorului Grigore Ventura.

Crescută în lumea teatrului bucureștean, tânăra a plecat pentru studii la Conservatorul din Paris, luând lecții de la Eugène Silvain și Paul Mounet. Încă din studenție a jucat împreună cu Sarah Bernhardt și cu Eduard de Max, ambii având o mare influență asupra ei.

 

În epocă era bine-cunoscută relația actriței cu Eduard de Max, renumit actor francez tot de origine română, considerat unul dintre cei mai importanţi tragedieni ai epocii sale. Eduard era fiul doctorului în medicină Emil Max, un cunoscut ginecolog ieșean și membru al mișcării Junimea, a cărui mamă era rudă apropiată cu Elena Cuza.

Tânărul Eduard, după absolvirea Conservatorului, debutează cu succes la Paris în rolul Poetului din „Noaptea de octombrie” de Alfred de Musset. Au urmat peste 300 de roluri pe mari scene ale lumii din Paris, Londra, Bruxelles, Roma, Atena, București, Cairo, Madrid, Buenos Aires, Rio de Janeiro, New York, Geneva.

 

Din 1890 devine un concurent serios, dar și un prieten credincios al celebrei actrițe Sarah Bernhardt, este distribuit în filmele companiei franceze „Film d’art”, joacă în celebra ecranizare „Cei trei muschetari” din 1913 și este numit societar al Comediei Franceze alături de românii Elizabeth Nizan și Jean Yonnel. Tot Eduard de Max a fost cel care a intermediat apariția marelui actor Tony Bulandra pe scenele teatrului francez.

Maria Ventura l-a cunoscut pe de Max la Paris și au început o relație profesională și de dragoste care a propulsat-o pe scena Comediei Franceze. Actrița a interpretat rolurile eroinelor lui Racine, Molière, Cehov, Shaw, Pirandello, iar între 1929 și 1936 a dat anual spectacole la București cu trupa de teatru pe care o înființase. Unul dintre rolurile ei memorabile a fost însă cel al Fantinei din Mizerabilii, producția realizată în 1912 de regizorul Albert Capellani.

 

 

Maria Ventura a jucat, de asemenea, în primul film românesc de ficţiune, „Independenţa României”, în rolul reginei Elisabeta, alături de Constantin Nottara. După încheierea relației cu Eduard de Max, Ventura a avut o legătură cu André Antoine, director de teatru și regizor de film, considerat astăzi părintele stilului modern de regie.

Actrița româncă a fost prima femeie care a pus în scenă o piesă la Comedia Franceză, „Ifigenia” de Racine, în 1938. Din cauza originii sale evreiești, era aproape de a fi exclusă din celebrul teatru în 1940 și, în cele din urmă în 1941, când presiunile s-au întețit, decis să părăsească scena și a devenit profesoară, întorcându-se în teatru de-abia în 1951.

 

Eduard de Max, marele ei prieten, murise în 1924, după ce în ultimii ani ai vieţii s-a luptat cu boala și făcuse mai multe vizite în Tunisia în căutarea unei clime mai blânde. Ultima lui apariție a fost în septembrie 1924, când a jucat, în ciuda sfaturilor medicilor, în filmul L’Ami Fritz al lui Erckmann-Chatrian. Actorul a murit la apartamentul său din Rue de Caumartin pe 28 octombrie, la vârsta de 55 de ani, iar Le Figaro a publicat un necrolog impresionant: “Avea o voce incomparabilă. Cunoașterea profundă a literaturii grecești și latine și a literaturii franceze, înțelegerea sa, diversitatea admirabilă a interpretării și puterea sa dramatică l-au plasat printre cei mai importanți artiști ai generației sale. Îi suntem datori lui de Max pentru amintiri de neuitat. Ca artist, s-a remarcat prin darurile sale minunate, cultura şi sensibilitatea sa. Locul său rămâne vacant şi nu ne vom consola că va fi umplut cândva.”

 

Maria Ventura a murit pe 3 decembrie 1954, la vârsta de 66 de ani, suferind, ca și mama ei, de insuficiență renală, și este înmormântată la Cimetière de Passy din Paris.

Niciun comentariu

Lasă un comentariu