HomeUncategorizedCatastrofa din Tenerife: 583 de morți după ciocnirea a două avioane pe pistă

Catastrofa din Tenerife: 583 de morți după ciocnirea a două avioane pe pistă

Tenerife
DS TW

Cel mai grav accident din istoria aviației civile, cu cel mai mare număr de victime, a avut loc pe 27 martie 1977, pe aeroportul „Los Rodeos” din Santa Cruz de Tenerife (arhipelagul Canare). Două avioane Boeing 747 de tipul „Jumbo Jet” s-au ciocnit frontal pe pista principală a aeroportului, provocând, potrivit primului bilanţ oficial, moartea a peste 560 de persoane. Conform bilanțului final, numărul persoanelor decedate s-a ridicat la 583, cei 61 de supraviețuitori suferind răni grave.

Agenţiile internaţionale de presă au anunțat la acel moment că în momentul ciocnirii celor două avioane — unul aparținând companiei PANAM (S.U.A.) și celălalt companiei KLM (Olanda), ambele se pregăteau să decoleze. La bordul avionului KLM se aflau 249 de persoane, iar în avionul PANAM, 396. Ciocnirea dintre cele două aparate a provocat un incendiu violent, care nu a putut fi stins decât după şapte ore de eforturi asidue ale echipelor de pompieri. Agenţia France Presse a informat la scurt timp după accident că la bordul avionului olandez nu a existat nici un supravieţuitor.

Tenerife

Primele versiuni asupra cauzelor accidentului au fost contradictorii. Un reprezentant al aeroportului Los Rodeos, citat de agenţia France Presse, a declarat că, după cât se pare, comandantul avionului KLM ar fi pornit reactoarele înainte de a fi primit aprobarea turnului de control, imprimând aparatului o anumită viteză pe pista de decolare. O altă versiune, ulterioară, a fost oferită de agenţia spaniolă „Cifra“, care informa că, potrivit indicaţiilor oferite de cutia neagră a avionului PANAM, pilotul acestuia (aflat printre supravieţuitori) ar fi făcut o eroare de manevră, din cauza ceţii, angajându-se pe pista centrală (în loc de cea pentru manevre), tocmai în momentul în care avionul KLM a primit dispoziţia de decolare.

„N-am putut vedea absolut nimic din pricina ceţii”, a declarat ulterior pilotul avionului PANAM. Uriașul „Jumbo Jet” olandez, aflat în plină viteză (după cum se estimează — 300 km pe oră) a dezintegrat celălalt aparat de zbor ce a fost dislocat în mai multe bucăţi, dintre care unele au fost proiectate la distanţe mai mari de 250 de metri de locul coliziunii.

Catastrofa

Aeroportul Los Rodeos, singurul care exista în Tenerife în 1977, a fost închis timp de două zile.

Raportul comisiei de anchetă asupra cauzelor accidentului aviatic a fost dat publicității un an mai târziu. Potrivit documentului, responsabilitatea a fost a pilotului avionului olandez, care a încercat să decoleze fără permisiunea turnului de control şi nu a oprit aparatul din mişcare atunci când a fost avertizat că un alt avion se află pe aceeaşi pistă. Raportul menţionează, însă, că o serie de factori şi de condiţii nefavorabile au concurat la adoptarea deciziei de decolare de către pilotul olandez, între care sunt enumărate presiunea timpului, pentru că amânarea zborului atrăgea penalizări din partea companiei; condiţiile meteorologice, care se puteau deteriora şi mai mult; faptul că transmisiile radio au fost neclare din cauza suprapunerii mesajelor primite de la turnul de control, de la echipajul avionului companiei „PANAM” şi din cauza unor bruiaje externe; folosirea unui limbaj inadecvat în asemenea comunicări.

În plus, copilotul era un începător şi, în sfârşit, aeroportul „Los Rodeos” era foarte aglomerat la acel moment. Turnul de control al aeroportului acordase anterior permisiunea de mișcare aparatului american pentru a se putea plasa pe o pistă de așteptare. Echipajul „PANAM” a zărit avionul „KLM” deplasându-se doar cu 8,5 secunde înaintea coliziunii, a accelerat pentru a degaja pista, dar a fost prea târziu.

Tenerife

După groaznicul accident, au fost aduse modificări radicale la reglementările internaționale ale companiilor aeriene, autoritățile aviatice din întreaga lume introducând cerințe pentru fraze standard în comunicarea cu turnul de control și un accent mai mare pe engleză ca limbă de adresare comună.

De exemplu, instrucțiunile privind traficul aerian nu trebuie confirmate doar cu o expresie colocvială precum „OK” sau „Roger” (ceea ce înseamnă pur și simplu că ultima transmisie a fost primită), ci cu o repetare a părților cheie ale instrucțiunii, pentru a demonstra înțelegerea completă a mesajului. Cuvântul „decolare” este acum rostit numai atunci când este dată autorizația de decolare efectivă sau când se anulează aceeași autorizație (adică „autorizat pentru decolare” sau „anulează autorizația de decolare”).

Procedurile din cabina de pilotaj au fost, de asemenea, schimbate după accidentul din Tenerife. Relațiile ierarhice dintre membrii echipajului au fost minimizate și s-a pus un accent mai mare pe luarea deciziilor în echipă, de comun acord. În plus, membrii echipajului de zbor mai puțin experimentați au fost încurajați să-și provoace căpitanii atunci când cred că o comandă este incorectă, iar piloții, oricât de experimentați sunt, pot fi contraziși cu argumente.

În 1978, pe insula Tenerife a fost deschis un al doilea aeroport, pe care aterizează acum zborurile turistice internaționale, Los Rodeos fiind folosit un timp doar pentru zboruri interne.

DS TW
No comments

leave a comment