Mary Astor, o actriță uitată

Lucile Vasconcellos Langhanke, cunoscută ca Mary Astor, s-a născut pe 3 mai 1906 în Quincy, Illinois, fiind singurul copil al lui Otto Ludwig Langhanke și a Helenei Marie de Vasconcellos, ambii săi părinți fiind profesori.

Tatăl fetiței a predat limba germană la Liceul Quincy până când Statele Unite au intrat în Primul Război Mondial și mai târziu s-a ocupat de agricultură, iar mama ei, care și-a dorit dintotdeauna să fie actriță, a predat lecții de teatru. Mary a fost învățată să cânte la pian de către Otto Ludwig, care insista să exerseze zilnic, iar această experiență a ajutat-o mai târziu în cariera ei în cinematografie.

 

În 1919, adolescenta a trimis o fotografie la un concurs de frumusețe organizat de Motion Picture Magazine, dar nu a câștigat niciun premiu, apoi, când a împlinit vârsta de 15 ani, familia s-a mutat în Chicago, iar Mary a început să ia lecții de teatru și a apărut în diverse producții de amatori. Anul următor a trimis o altă fotografie la concursul Motion Picture Magazine și de data aceasta a obținut locul doi în competiție. Familia s-a mutat apoi la New York, pentru ca Mary să fie mai aproape de lumea artistică.

Un fotograf din Manhattan, Charles Albin, i-a văzut fotografia și i-a propus să pozeze pentru el. Așa a remarcat-o Harry Durant de la Famous Players-Lasky și astfel tinerei i s-a oferit un contract pe șase luni cu Paramount Pictures. Adolescenta a jucat în în 1922 în două lungmetraje și un an mai târziu fata și părinții ei s-au mutat la Hollywood.

 

 

În această periodă l-a întâlnit pe actorul John Barrymore alături de care a jucat în Beau Brummel. Bărbatul, care era mai în vârstă cu 24 de ani, a început să-i facă curte, dar relația lor a fost sever limitată de părinții ei care nu i-au lăsat-o să-și petreacă timpul împreună.

Din banii câștigați din primele filme, în 1925 părinții fetei au cumpărat un conac cunoscut sub numele de „Moorcrest”, undeva pe dealurile de lângă Hollywood. Aceștia nu numai că au trăit o viață luxoasă datorită câștigurilor lui Mary, dar au ținut-o pe tânără aproape prizonieră în Moorcrest. Anul următor, când a împlinit 19 ani, actrița, sătulă de abuzurile fizice și psihologice constante ale tatălui ei, precum și de controlul asupra banilor, a fugit de acasă la un hotel din Hollywood. A revenit cu greu în familie la rugămintea tatălui ei, dar, cu toate acestea, nu a obținut controlul asupra salariului până la vârsta de 26 de ani, moment în care părinții ei au dat-o în judecată pentru că nu le mai oferea sprijin financiar. Mary Astor a semnat în acel moment un angajament, acceptând să le plătească părinților ei 100 de dolari pe lună.

 

Actrița a continuat să apară în diferite filme, iar după ce contractul ei cu Paramount s-a încheiat în 1925, a semnat cu Warner Bros și a fost apoi împrumutată la Fox Film Corporation.

În 1928, s-a căsătorit cu regizorul Kenneth Hawks, acesta i-a oferit un automobil Packard ca dar de nuntă, apoi cuplul s-a mutat într-o casă din Los Angeles, în zona Beverly Hills. Pe măsură ce industria cinematografică a făcut tranziția către filmele sonore, actrița a dat un test de voce, dar studioul nu a fost mulțumit de rezultat, a eliberat-o din contract și s-a trezit fără loc de muncă timp de opt luni.

Mary a început să ia lecții de dicție și de canto, problemele ei s-au reglat și a fost bucuroasă să muncească din nou, însă fericirea ei s-a încheiat curând. Pe 2 ianuarie 1930, în timp ce filma pentru producția Fox Such Men Are Dangerous,a aflat că soțul ei, Kenneth Hawks, a murit într-un accident de avion.

La scurt timp după moartea acestuia, actrița a debutat în primul ei film cu sunet, Ladies Love Brutes, la Paramount, în care a jucat împreună cu prietenul ei, Fredric March, dar viața sa privată a rămas complicată, pentru că a avut o cădere nervoasă. În timpul lunilor de boală, actrița a fost tratată de doctorul Franklyn Thorpe, cu care s-a căsătorit pe 29 iunie 1931.

În mai 1932, Thorpes a cumpărat un iaht și au navigat împreună în Hawaii. Mary era însărcinată și se aștepta ca bebelușul să vină pe lume în august, dar a născut în iunie, în Honolulu, o fetiță ce a fost numită Marylyn Hauoli Thorpe. După ce cei trei s-au întors în California de Sud, a continuat să joace, dar curând a devenit nemulțumită de căsnicia ei, pentru că Thorpe avea obiceiul de a-i enumera în continuu defectele.

Mary Astor a introdus cerere de divort în 1933 și, la sugestia unui prieten, a luat o pauză de la filmări și a plecat singură la New York. În timp ce se afla acolo, l-a întâlnit pe dramaturgul George S. Kaufman și a început o aventură cu el. Soțul ei, Thorpe, care se întreținuse mai ales datorită averii actriței, i-a descoperit jurnalul și a aflat astfel de legăturile ei cu alți bărbați, inclusiv de cea cu Kaufman, iar aceste informații le-a folosit în procesul de divorț, pentru a dovedi că actrița nu poate fi o mamă bună pentu fiica lor.

 

Divorțul actriței de doctorul Franklyn Thorpe s-a încheiat în aprilie 1935, dar în acel moment a început o lungă bătălie pentru custodia copilei lor care avea doar patru ani, Marylyn. Jurnalul actriței nu a fost până la urmă folosit în mod oficial ca probă în timpul procesului, dar Thorpe și avocații săi s-au referit în mod constant la înscrisuri. Mary a recunoscut că jurnalul a existat și că acesta conține referiri la aventura ei cu Kaufman, dar a susținut că multe dintre părțile la care s-a făcut referire au fost minciuni. În cele din urmă, judecătorul a ordonat ca acest jurnal să fie sigilat. În 1952, datorită unei hotărâri judecătorești, caietul lui Mary Astor a fost scos din seiful băncii unde fusese închis timp de 16 ani și distrus.

În 1937, actrița a revenit pe scenă în mai multe producții de succes și a început să cânte în mod regulat la radio. Pentru interpretarea din The Great Lie, în 1941, a câștigat un premiu Oscar pentru cea mai bună actriță în rol secundar și în același an va semna un contract pe șapte ani cu Metro-Goldwyn-Mayer, o mutare pe care a ajuns să o regrete în curând, pentru că a fost distribuită numai în roluri minore. În acest timp, problemele sale cu băutura au devenit din ce în ce mai supărătoare. Ea recunoscuse că este alcoolică încă din anii ‘30, dar în 1949 a trecut printr-o criză majoră și s-a internat într-un sanatoriu pentru alcoolici.

 

În 1951, l-a sunat pe medicul ei și i-a spus că a luat prea multe somnifere, acesta a trimis ambulanța care a dus-o la spital, iar poliția a raportat că a încercat să se sinucidă, aceasta fiind a treia tentativă în ultimii doi ani. În același an, actrița s-a alăturat Asociației Alcoolicii Anonimi și s-a convertit la romano-catolicism, explicând mai târziu că salvarea ei i se datorează unui preot, Peter Ciklic. În această perioadă s-a despărțit de cel de-al patrulea soț, Thomas Wheelock, cu care se căsătorise în ziua de Crăciun a anului 1945, dar nu a divorțat de el până în 1955.

Cartea ei de memorii, „My Story: An Autobiography”, a fost publicată în 1959 și a devenit repede un bestseller. Deși a vorbit despre viața ei personală zbuciumată, despre părinții și despre căsniciile ei, despre scandaluri, despre lupta cu alcoolismul și despre alte părți ale vieții sale, actrița nu a menționat detalii referitoare la industria cinematografică sau la cariera ei.

 

După o călătorie în jurul lumii pe care a făcut-o în 1964, Mary Astor s-a stabilit în casa ei din Malibu, California, unde a lucrat la o nouă carte, apoi a jucat în ultimul ei film, „Hush…Hush, Sweet Charlotte” alături de buna ei prietenă, Bette Davis, și de Olivia de Havilland, descriindu-și personajul ca fiind „o mică bătrână, care așteaptă să moară”. După 109 filme, multe dintre ele astăzi pierdute, și o carieră de 45 de ani, actrița și-a lansat cartea și s-a retras din lumina reflectoarelor.

Mary Astor s-a mutat mai târziu în Fountain Valley, California, unde a locuit alături de fiul ei, Anthony del Campo, provenit din a treia căsătorie, cea cu editorul de film mexican Manuel del Campo. În 1971, a început să sufere de afecțiuni cardiace, apoi s-a retras la un centru pentru persoane vârstnice. Actrița a murit pe 25 septembrie 1987, la vârsta de 81 de ani, de insuficiență respiratorie în spitalul complexului Motion Picture House, fiind înmormântată în cimitirul Holy Cross din Culver City, California.

 

Niciun comentariu

Lasă un comentariu